Ţeapa F 16 americane luate second hand din Portugalia: România a cumpărat avioane vechi şi de patru ori mai scumpe

f16Forţele Aeriene Române au recepţionat primul lot de şase aparate F 16 versiunea MLU din Portugalia. Departe de a fi o afacere profitabilă pentru piloţii români, care vor zbura o vechitură de avion, această achiziţie naște multe semne de întrebare.
Nici pe departe un combatant de temut în aer, F 16 este un fel de frate mai tânăr al bătrânului MiG 21 reşapat la standardul Lancer şi cu care se chinuie piloţii români să zboare.
Varianta de F 16 pe care a cumpărat-o Românai este “A/B”, adică prima generaţie de F 16, concepută în anii 70. Aceste aparate au fost modificate şi îmbunătăţite până la standardul “Block 20 MLU”.

Spre comparaţie, de la lansarea generaţiei A/B şi până în prezent contructorul General Dynamics a mai realizat încă şase variante ale aparatului, ultimul fiind F 16V, în timp ce standardele de modernizare au ajuns până la “Block 60”.

Termenul „avion multirol” aşa cum a numit de MApN această achiziţie, ar fi trebuit să facă referire la variante mai noi, echipate din fabrică cu sisteme de luptă necesare funcţiei multirol, nu la “F 16 A/B”-ul pe care îl cumpărăm noi, care este în realitate un simplu avion de vânătoare, similar cu coşciugul zburător MiG 21.

Mai pe scurt, după ce că dăm o groază de bani pe avioane folosite, cumpărăm şi cea mai veche variantă. Asta fără să mai punem la socoteală faptul că, în analele aviaţiei, F 16 nu a fost catalogat niciodacă ca avion multirol, ci este doar avion de luptă uşor.

Un F 16 nou-nouţ: 57 milioane de lei, unul folosit (şi cumpărat de români): 230 milioane de leiUn simplu calcul ne arată cât de “bine” a ştiut să negocieze partea română acest contract. Potrivit MApN, România va plăti 628 milioane de euro, respectiv 2,76 miliarde de lei pentru 12 aeronave.

Suma include pregătirea piloţilor timp de un an, livrarea armamentului şi modernizarea avioanelor, dar chiar şi aşa este foarte mult. Spre comparaţie, potrivit pubicaţiei Aviation Week & Space Technology, aparatele F16 menţionate mai sus au intrat în dotarea forţelor aeriene portugheze prin Programul Atlantis I şi Atlantis II, o compensaţie acordată Lisabonei pentru utilizarea de către SUA a Bazei aeriene din Insulele Azore.

Acordul includea livrarea a 20 de avioane F16 Block 15 plus piese de schimb, echipamente de sprijin şi instruire a echipelor de mentenanţă şi de pilotaj. În 1996, forţele aeriene portugheze au solicitat alte 25 de avioane F16 clasa A/B din excedentul forţelor aeriene americane, împreună cu cinci motoare de schimb. Costurile estimate au fost de 258 milioane de dolari, respectiv puţin peste un milliard de lei.
Avioanele Block 15 second-hand urmau să fie utilizate pentru atac la sol (nicidecum multirol, aşa cum visează generalii aviaţiei din România) începând cu 1998. Dacă socotim cu atenţie, portughezii au făcut un profit bunicel, pentru cu încasează mai mult decât dublu din afacerea cu românii.

Mai mult, dacă ne raportăm la preţul declarat al unui F 16 MLU nou, 14,6 milioane de dolari, respectiv 56,9 milioane de lei, România a ajuns să achite pentru un avion second hand peste 230 milioane de lei bucata, adică de patru ori mai mult.

Sursa: ziaruldeinvestigatii.ro

11 gânduri despre „Ţeapa F 16 americane luate second hand din Portugalia: România a cumpărat avioane vechi şi de patru ori mai scumpe

  1. Dam bir , tribut , iniceri , copii de suflet si spahii la NATO asa cum si imperiul Otoman primea la schimb pentru securitate ! Securitatea costa si de aceia trimitem scorpioni rosii , negrii sau galbeni , ori rechini , inarmati pana in dinti prin tarile islamistilor sa lupte pentru imperiu , ori luam 20 de miliarde de dolari pe datorie din care nu vedem un cent sau mcar un butic construit cu acele miliarde , dar platim inclusiv dobanzile aferente ! Daca priviti intreaga situatie din punctul meu de vedere in care pe planeta sunt mai multe ferme pline cu dobitoace incaltate , iar ciobanii lor trebuie sa faca profit cat mai mult pentru stapani , veti intelege imaginea de ansamblu !

  2. Te pricepi la avioane la fel de bine ca mine la fizica cuantica..
    MLU vine de la Mid Life Upgrade, si nu este o versiune a F 16, ci este un program prin care avioane mai vechi au fost aduse la „0 km”. Au fost aduse imbunatatiri la structura avionului si sunt ca si cele noi,din punct de vedere mecanic.
    F-urile cumparate de noi mai au in medie resursa pentru aproximativ 4000 ore de zbor pentru fiecare aparat. La o medie de 120-150(in anii trecuti un pilot de Mig zbura 60-80 ore/an) ore pe an, cat zboara in medie un avion de vanatoare, fa tu calculul ce resursa de zbor au.
    Un F 16 are o raza de actiune de 3 ori mai mare ,fata de un MiG 21.
    PS. Migul 21 nu e avion de vanatoare,functia lui e de interceptor,ghidat de la sol de radiolocatie. Are viteza ascensionala mare,dar raza mica de actiune.La noi a fost transformat in vanator,din lipsa de alte posibilitati.

  3. Un avion nou F16 model 1978 costa 47 milioane de dolari fara imbunatatiri la nivelul anului 2000.Eu cred ca astia viseaza noaptea stiri.

  4. Teapa… sunt agentii rusi din Sankt Petersburg care au scris acest articol. Jumatate din el este fals… iar cealalta jumatate e scoasa din context… e surprinzator cum unii pun botul la tot felul de situlete dubioase.

  5. Rog spalatii pe creier, telespectatorii fideli Antena 3, sa migreze pe alte bloguri si sa se abtina de la comentarii pe aici. Cateva precizari. Articolul de mai sus nu e scris de subsemnatul e doar preluat. In al doilea rand mi se pare destul de bine documentat. Daca va luati informatiile doar de pe ziarele din Romania veti gasi mii de opinii diferite, de la asa zisi specialisti si atotcunoscatori in avioane. Avioanele cumparate de romani sunt piese de muzeu in alte tari, consultati site-uri din afara si va veti convinge. Ca e imbunatatit, vopsit, peticit, tot o relicva ramane. Aceasta este ideea de baza a acestui articol. Iar la partea de negociere a contractelor nu ne pricepem sau mai bine zis ne pricepem sa-i imbogatim pe altii.

    1. Daca spuneti ca articolul este preluat ar fi trebuit sa mentionati sursa (sper sa nu fie Russia Today). Oricum, ce-ati facut dvs tot plagiat (ca tot e la moda) se cheama. „Politia presei” ar trebui sa va dea o amenda. Tot pe langa subiect, faptul ca va jigniti cititorii care au alte pareri tot mitocanie ramane. A avea alta parere a devenit un risc in Romania de azi. Trist este ca se intampla si la oameni cu carte si pretentii de educatie ca dvs. De la vulg ce sa mai asteptam? Revenind la fond: 1) este evident si pt un copil ca orice scula veche, tot veche ramane, dar asta nu inseamna ca nu este buna, ca nu se poate moderniza si ca nu se poate folosi; 2) nu este multirol, plus celelalte aberatii „preluate”? Luati de cititi, nestimate domn: https://en.wikipedia.org/wiki/General_Dynamics_F-16_Fighting_Falcon; 3) daca ati fi fost un pic atent si, mai ales bine intentionat, ati fi receptionat mesajul MApN si anume ca achizitionarea F-16 este, de fapt, primul pas catre achizitia de F-35. Nici asta nu e bun? In concluzie, cred ca ar trebui sa va ocupati de lucruri la care va pricepeti sau sa va documentati inainte de a scrie ceva. Asa fac jurnalistii adevarati.

    2. Ti-am explicat mai sus de ce nu sunt piese de muzeu,dar vad ca tii neaparat sa faci pe prostu.
      Pretul total nu include doar avioanele.In banii astia sunt incluse urmatoarele: reparatia capitala a avioanelor si aducerea lor la „0 km”, antrenamentul pilotilor (apropo,stii cat costa ora de zbor pe F16?),al tehnicienilor,asistenta timp de 2 ani din partea portughezilor dupa aducerea si ultimului avion in tara, armamentul pentru fiecare avion(ia vezi cate sute de mii de euro costa o racheta aer-sol sau una aer-aer),refacerea pistei si aducerea ei la standard pentru a putea opera avionul,hangarele(constructii speciale, rezistente la explozii) in care vor fi tinute avioanele,etc.
      Daca ar fi sa mai cumparam si alte avioane,am iesi mai ieftin pt ca nu mai cheltuim bani cu infrastructura si pregatirra pilotilor in alte tari.

      1. Nea Gigele, nea Gigele…Cum iti place sa fii manipulat. Sau poate esti vreun fan al agramatului Mircea Dusa, cel care a semnat contractul cu Portugalia. Saab ne oferea avioane noi si investitii in industrie. Cehia si Ungaria au avioane Saab JAS 39 Gripen si sunt foarte multumiti de ele. Sunt luate in leasing, la preturi foarte bune. Citeste pasajul de mai jos, aparut intr-un articol din Gandul in 2013 si asa vei descoperi cum ne-am procopsit cu aceste avioane F16. N-am zis niciodata ca nu ar fi bune dar cand poti sa cumperi altele noi in aceeasi bani de ce sa alegi vechiturile? Parca incerci sa-mi explice ca o Dacie 1300 cu imbunatatiri la motor si caroserie este la fel de bun ca un Mercedes nou. Cam asta e logica ta, nea Gigele!

        „În 2008, România îşi anunţa intenţia să cumpere 48 de avioane multirol noi, de generaţia a 4-a, şi era dispusă să aloce 3,5 miliarde de euro pentru această achiziţie.
        Cinci mari producători au depus, în acea perioadă, oferte la Ministerul Apărării şi au purtat negocieri şi prezentări la Bucureşti. Era vorba despre Lockheed Martin (SUA) cu modelul F-16, Saab (Suedia) cu modelul JAS-39 Gripen, Boeing (SUA) cu modelul F-18, consorţiul Eurofighter (mai multe state europene) cu modelul Typhoon şi Dassault (Franţa) cu modelul Rafale. În urma discuţiilor politice de la Bucureşti, care ţineau seamă de parteneriatul strategic al României cu SUA, de obligaţiile operaţionale din NATO, dar şi de interesele economice de viitor, care se bazau pe investiţii geostrategice, a devenit evident că preferaţii erau americanii şi modelul de avion F-16. La vremea respectivă, au existat politicieni printre care liderul PSD Mircea Geoană sau premierul PNL Călin Popescu Tăriceanu, care au acuzat că Preşedinţia, respectiv Traian Băsescu, nu este deschisă către ofertanţii din Europa şi favorizează producătorul din SUA. Singurul concurent real al F-16 era modelul suedez Gripen. Saab oferea un model nou-nouţ României, dar venea şi cu o ofertă de “offset” net superioară faţă de cea americană – investiţii în industria românească.
        Planul s-a schimbat în 2010, în contextul în care România devenea membră a Tratatului privind scutul antirachetă al SUA, dar şi în plină criză financiară. România se angaja, în cadrul unui acord cu Guvernul SUA, să cumpere 48 de avioane F-16, în două etape – 24 second hand şi 24 noi. Prima etapă prevedea achiziţia de 24 de aparate F-16 second-hand, care ar fi urmat să fie livrate gratis de SUA, din flota Gărzii Naţionale, în 2013. România trebuia însă să plătească aproximativ 1,3 miliarde de dolari pentru modernizarea şi echiparea completă a avioanelor respective, asistenţa tehnică pe o perioadă de 3 până la 5 ani, simulatoare de zbor, muniţia, armamentul, transportul şi adaptarea infrastructurii de la sol. Piloţii români şi personalul tehnic urmau să fie instruiţi în baze militare americane, la standardele US Air Force.
        A doua etapă presupunea achiziţia altor 24 de aparate F-16, de data aceasta noi. Ministerul Apărării nu a prezentat niciodată însă un termen la care urma să fie făcută această achiziţie şi nici cât urma să coste. Acest acord nu a fost pus niciodată în practică, deşi România stabilise cu partea americană chiar şi calendarul pe baza căruia trebuiau plătiţi banii în rate. Guvernul PDL condus de Emil Boc nu a putut asigura fondurile necesare pentru această achiziţie. O dată cu schimbarea guvernării PDL, în 2012, Ministerul Apărării a avansat o nouă variantă de lucru: achiziţionarea de F-16 second-hand, de la armatele Olandei sau Portugaliei, care au anunţat că au disponibile astfel de aparate folosite. Aceste variante au fost lansate în primăvara anului 2012, din partea PNL, iar CSAT a fost informat despre ele la vremea respectivă, fără a lua însă vreo decizie. Disponibilitatea Olandei de a vinde României 15 avioane F-16 aflate în uz a fost anunţată în contextul în care Olanda era singurul stat care se opunea aderării României la spaţiul Schengen. Cu toate acestea ambasadorul olandez la Bucureşti a negat că cele două subiecte ar avea vreo legătură. Cum Guvernul României nu a asigurat fondurile necesare pentru o astfel de achiziţie, Olanda a dat curs cererii venite din Iordania, vânzând avioanele acolo.
        Portugalia a rămas astfel singurul ofertant de avioane F-16 second hand cu care România a purtat negocieri începând de anul trecut. (Articol Gandul 25 martie 2013)

  6. „Stimate domn”, sursa a fost mentionata de la bun inceput. Daca plagiatul e la moda atunci astept sa ma amendeze „Politia presei”, cum sustineti. Nu am jignit pe nimeni, doar am calcat putin frana. Imi place ironia dar nu suport comentariile tendentioase. Sunt deschis oricand dialogului dar fara jigniri si nu am sustinut vreodata ca detin adevarul absolut. Este normal sa existe pareri contradictorii dar in limita decentei si a bunului simt. Va respect opinia chiar daca ati fost rautacios pe alocuri. Ma repet: imi place ironia!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s